|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

میدیر عامل شرکت منابع آب ایران:

18درصد تبخیرسدهای کشورمربوط به چاه نیمه های سیستان است

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درسفربه سیستان وبلوچستان درچهارمین کنفرانس هیدرولیک ایران با محوریت آب محورتوسعه شرکت کرد

 

 

میدیر عامل شرکت منابع آب ایران:

18درصد تبخیرسدهای کشورمربوط به چاه نیمه های سیستان است

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درسفربه سیستان وبلوچستان درچهارمین کنفرانس هیدرولیک ایران با محوریت آب محورتوسعه شرکت کرد

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای سیستان وبلوچستان :

دراین همایش که جمعی از مسولین استانی واندیشمندان وصاحبنظران احضورداشتند مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درمراسم آغازین این همایش طی سخنانی اظهارداشت:

 

ازمجموع 130میلیاردمترمکعب آب تجدید پذیربا بارندگی 250 میلیمتربا تعغیرات دو دهه گذشته به حدود 104 میلیاردمتر مکعب رسیده است واین چالش اصلی است که باآن روبرو هستیم وبرای مقابله با آن ازظرفیت این کنفرانسها باید استفاده کرد.مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بااشاره به اینکه اکثرمناطق کشورما درمناطق خشک ونیمه خشک قرارداردافزود.در6حوزه اصلی کشور پراکنش بسیار متغیراست واین توزیغ نامتقارن وهمچنین تعغیردرجه حرارت باعث شده درسال ابی گذشته نسبت به مدت دراز مدت 18درصد کاهش بارندگی داشته باشیم که این رقم در بعضی از حوزه ها به 40 درصد رسیده است.مهندس حاج رسولیها درباره وضعییت بارندگی درکشور گفت در15سال گذشته 200تا220 میلیمتر بارندگی داشتیم که در8سال گذشته به حدود 200 میلیمتر رسیده است.

وی با اشاره به ساخت طرحهای سازه ای در کشورگفت :درگذشته به این بخش توجه بیشتری شده وازاین روست که باانتقادهایی همراه است ولی باید نقدها منصفانه باشد وبه دورازافراط وتفریط ونباید این کاررا فراموش کنیم زیرا وجوداین سازهای باعث شد درسال آبی گذشته 75تا80 درصدازروان آبها رامدیریت کنیم وتوانستیم.30 میلیارد مترمکعب آب راذخیره کنیم.مهندس حاج رسولیها درادامه اضافه کرد.درسدهای کشوریک میلیارد ونهصدمیلیون مترمکعب سالانه تبخیرداریم که ازاین مقدار355میلیون مترمکعب مربوط به چاه نیمه های سیستان است .وی گفت ازمجموع 113 سدی که درحال حاضر درکشوردرحال ساخت میباشد اولوییت با سدهایی است که بیش از 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.وامیدوراریم تا پایان سال 3تا 4سد را به بهره برداری برسانیم .

دراین همایش استاندار سیستان بلوچستان اظهار داشت: امروز در کشور پدیده های مختلفی نظیر خشکسالی، افزایش دما و کاهش بارندگی مشکلات فراوانی را در حوزه منابع آبی به وجود آورده است به طوری که بسیاری از این ذخایر در حال خشک شدن هستند.
وی ادامه داد: برای کاهش آسیب وارده در این حوزه باید از فکر و خرد انسان ها در قالب یافته ها و دستاوردهای علمی نهایت بهره برداری را کرد.
وی تصریح کرد: اگر در اجرای برنامه های محوری حاکمیت دانش مدنظر قرار گیرد اثرات مطلوب آن در آینده نزدیک به خوبی نمایان خواهد شد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه این استان با آسیب ها و پدیده های مختلفی دست و پنجه نرم می کند که برخی از آنها نشان از خلاء علم و دانش دارد.
هاشمی تاکید کرد: برای برون رفت از مشکلات باید بسیاری از راه های آزموده شده داخلی و خارجی که اثرات آن نمایان است را مدنظر قرار داد.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان 18 سال درگیر خشکسالی است گفت: به نظر می رسد بخش عمده مشکلات این استان ناشی از سوء مدیریت و نداشتن نقش قوی و فعال یافته و پژوهش ها در گذشته است به طوری که در این مدت توجه به یافته و دستاوردهای علمی در برنامه ها کم بوده است.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم را باید دولت آب و حیات نامید گفت: با توجه به اهمیت منابع آبی این مهم در اولویت دولت قرار گرفته به طوری که دولت یازدهم 10 میلیارد دلار در سخت ترین شرایط مالی به این بخش اختصاص داد این در حالی است که کل اعتبارات شش ماه نخست امسال استان های کشور برای طرح های عمرانی 60 هزار میلیارد ریال بوده است.
وی گفت: با توجه به اینکه در یک روز در سیستان و بلوچستان 100 میلی متر بارش گزارش می شود که به همان سرعت نیز بدون استفاده هدر می رود انتظار داریم در کنار نگاه خاص دولت برای حل بسیاری از مشکلات استان نگاه های دیگر نیز معطوف این منطقه شود.
استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: در طول 20 سال گذشته 18 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان مجهز به سامانه آبیاری تحت فشار شد اما هم اینک با عنایت دولت 46 هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت سیستان با 500 میلیون دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی زیر پوشش این طرح قرار گرفته است.
هاشمی با بیان اینکه حفظ منابع آبی مهمتر از حفظ سایر منابع است گفت: هم اینک در سیستان و بلوچستان شاهد هدر رفت 20 تا 25 درصدی آب در شبکه های آبرسانی روستایی و شهری هستیم که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به تبخیر بالای حدود 500 میلیون متر مکعب آب در دشت سیستان ناشی از بادهای بیش از 120 روزه و هدر رفت منابع آبی باید برای خروج از این مشکلات و جلوگیری از اثرات مخرب آن نظیر حاشیه نشینی موضع فعال اتخاذ شود.دراین سفرمهندس حاج رسولیها ازنمایشکاهی که درراستا برپا بود بازدید وغرفه آب منطقه ای سیستان وبلوچستان دیدن نمودودرنشستی با حضورکارکنان آب منطقه ای شرکت وازنزدیک مشکلات را مورد برسی قرارداد..

 

کد خبر: 66
  تاریخ خبر : 20 آبان 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 20 آبان 1394
 دبیر خبری روابط عمومی
 1772
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 14
  • بیشترین بازدید همزمان : 472
  • بازدید امروز : 1,219
  • بازدید دیروز : 1,062
  • کل بازدید : 2,594,133
  • آخرین به روزرسانی : 4 اردیبهشت 1403 11:34:42
  • شناسه IP شما : 18.118.2.15

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زاهدان، خیابان دانشگاه، نبش دانشگاه 39
  • کدپستی : 9816843141
  • تلفن : 054311600000
  • فاکس : 05433429430
  • پست الکترونیکی : Info[at]sbrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :