|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

۵۲۵ میلیون متر مکعب آب در سدهای سیستان و بلوچستان ذخیره شد/ حجم خسارات سیلاب بسیار کمتر از کشورهای همسایه بود

ارزیابی‌ها‌ و آمادگی وزارت نیرو پیش از وقوع بارندگی‌ها در استان سیستان و بلوچستان موجب مدیریت بهینه سیلاب شد و نه تنها حجم عمده‌ای از سیل در مخازن سدهای استان ذخیره شد بلکه از وقوع اتفاقات مشابه کشورهای جنوب خلیج فارس که با تلفات جانی و مالی در این سامانه روبرو بودند، جلوگیری شد

به گزارش خبرنگار شبکه خبری آب ایران، استان سیستان و بلوچستان اسفند و فروردین پر بارشی را تجربه کرد. این استان از اوایل اسفند ۱۴۰۲ با فعالیت سامانه‌های سنگین بارشی روبرو بوده که در برخی از نقاط نیز منجر به وقوع سیلاب شد.

از بدو صدور هشدارهای هواشناسی مبنی بر فعالیت سامانه‌های بارشی در این استان که چند استان دیگر کشور را نیز درگیر کرد، ستاد مدیریت بحران وزارت نیرو و آب منطقه‌ای استان با تشکیل جلساتی، آماده اجرای تمهیدات متناسب با مدیریت بحران احتمالی و کنترل سیلاب شد.

هرچند که بارش‌های سنگین‌ و پرحجم، رواناب‌ها و در برخی شهرهای سیستان و بلوچستان به ویژه در جنوب این استان، سیلاب‌هایی را پدید آورد که با توجه به حجم بارندگی‌ها دور از انتظار نبود.

از اوایل اسفند ۱۴۰۲ که داده‌های هواشناسی، وقوع بارش‌های قابل توجه را در این استان پیش بینی کرد و براساس اعلام هشدار ستاد صنعت آب کشور، در نخستین گام باید آب ورودی به مخازن سدها به منظور جلوگیری از سیلاب‌های مخرب به خصوص در بخش پایین دست کنترل می‌شد که به همین علت، حدود ۱۰ درصد از آب چند سد از جمله سدهای پیشین، زیردان، شی کلک و خیرآباد رهاسازی شد تا حجم کافی برای ذخیره بارش‌ها فراهم شود.

همین اقدام موجب شد تا از شدت سیلاب‌های مخرب و ویرانگر در این مرحله از بارندگی‌ها، کاسته و سیلاب به آرامی در مسیر طبیعی جریان پیدا کند و مانع از تخریب و خسارت بیشتر در پایین دست شود. به طوری که این مرحله از سیلاب در استان، بدون هیچ فوتی و با کمترین خسارت پشت سر گذاشته شد. ضمن اینکه، به سبب بارش‌های صورت گرفته مشکل آب شهرهای جنوب این استان به ویژه نیکشهر، چابهار و روستاهای استان برطرف و حجم ۶ سد استان به طور کامل پر شد
در گام بعد، آب منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان با ایجاد آمادگی‌ پیش از آغاز بارندگی‌ها و فراخوان کارکنان و با هماهنگی سایر دستگاه‌ها، به لایروبی و بازگشایی مستمر رودخانه‌های باهوکلات، کاجو، سردگان و کاریانی اقدام کرد که همین امر، زمینه کاهش خسارات در سیلاب رخ داده در استان را رقم زد.
طبق آمارهای اعلام شده از سوی آب منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان، طی بارندگی‌های ۶ تا ۱۱ اسفند در بالا دست سد زیردان در ایستگاه لوریانی ۱۴۵ میلی‌متر و در ایستگاه پیرسهراب در ۵۰ کیلومتری پایین دست سد زیردان ۲۲۴ میلی‌متر بارش به ثبت رسیده است. درحالی که بارندگی سالیانه این منطقه ۱۱۰ میلی‌متر است. همچنین در ایستگاه جگیگور ۱۸۸ میلی‌متر و در باهوکلات در پایین دست سد پیشین ۲۱۶میلی‌متر باران باریده که بیشتر از دو برابر متوسط سالیانه در منطقه است.

عبور کم خسارت از این پدیده بارشی و مدیریت خوب ستاد صنعت آب کشور و آب منطقه‌ای استان، مورد تحسین وزیر نیرو نیز قرار گرفت. به گفته سیف‌الله آقابیگی مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، مدیریت خوب و اقدامات پیشگیرانه مجموعه وزارت نیرو موجب شد در بارش‌های اخیر، بخش زیادی از ظرفیت منابع آبی سدهای کشور آبگیری شود.

وی تأکید کرد: پیش‌رهاسازی‌هایی که با هدف مدیریت حجم مناسب آب در مخازن سدها برای کنترل سیلاب صورت گرفت، اطلاع‌رسا‌نی‌های به موقع به جوامع هدف و همچنین استفاده از ظرفیت مشارکت دستگاه‌های اجرایی ذیربط و مسئول در مدیریت سیلاب، موجب شد که علی‌رغم ترددهای قابل توجه نوروزی و کثرت گردشگران و مسافران، خوشبختانه با کاهش جدی خسارت و البته عبور از بحران سیل بدون هیچ‌گونه تلفات انسانی روبرو بودیم. 

اما این پایان مواجه سیستان و بلوچستان با بارش‌های غیرنرمال بهاری نبود. در اواخر فروردین ۱۴۰۳ نیز سامانه‌های بارشی قابل توجه دیگری، استان سیستان و بلوچستان و برخی دیگر از استان‌های کشور را درگیر کرد؛ به طوری که فعالیت سامانه بارشی در برخی استان‌های نوار جنوبی و جنوب غربی کشور از جمله سیستان و بلوچستان منجر به صدور هشدار سطح نارنجی و قرمز هواشناسی در روزهای پایانی فروردین شد.

ستاد مدیریت بحران وزارت نیرو نیز به فوریت تشکیل جلسه داد و خط مشی مدیریت سیلاب‌های احتمالی و نظامات ایمنی ضروری به منظور ابلاغ به مسئولان مربوطه و اطلاع رسانی به مردم معین شد که در رسانه‌ها انعکاس یافت

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب در گفتگو با شبکه خبری آب ایران آخرین وضعیت بارش در استان‌های جنوبی را تشریح کرد و اظهار داشت: بارش‌های جنوب‌شرق کشور به‌ویژه در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان با مقادیر بی سابقه بارشی در روزهای ۲۸ تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در حالی به‌وقوع پیوست که در پنج ایستگاه باران‌سنجی بارش‌های بالای ۲۰۰ میلیمتر ثبت شد و ایستگاه زرآباد نیز با بارش بالای ۲۷۰ میلیمتر رکورد، بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد.

وی افزود: متوسط بارش استان سیستان و بلوچستان حدود یکصد میلیمتر است که در این سامانه بارشی، بیش از ۵۰ درصد بارش استان تحقق یافت و بارش استان نسبت به متوسط بلندمدت بیش از ۶۰ درصد رشد را ثبت کرد.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: ارزیابی‌های دقیق وزارت نیرو قبل از وقوع سیل باعث مدیریت بهینه سیل شد و نه تنها حجم عمده‌ای از سیل در مخازن تله‌اندازی شد، بلکه با تعدیل هیدروگراف، از عبور جریانات با شدت بالا به پایین دست ممانعت به‌عمل آمد و مانع از وقوع اتفاقات مشابه کشورهای جنوب خلیج فارس شد که متأسفانه با تلفات جانی و مالی در این سامانه روبرو بودند.

محمدامین بارانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان نیز در گفتگو با خبرنگار شبکه خبری آب ایران در خصوص میزان بارندگی‌ها و آخرین وضعیت منابع آبی استان اظهار داشت: طی بارندگی‌های اخیر ۵۲۵ میلیون متر مکعب آب در سدهای سیستان و بلوچستان کنترل و ذخیره سازی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان با اشاره به شدت بارش‌های متراکم اخیر گفت: حجم ورودی آب به سد پیشین چابهار ۱۱۱ میلیون متر مکعب، سد زیردان ۱۶۴ میلیون متر مکعب، سد خیرآباد نیکشهر ۷۰ میلیون متر مکعب، سد کهیر ۱۵۲ میلیون متر مکعب و سد ماشکید علیا ۱۰ میلیون متر مکعب بوده است.

وی افزود: در مدت زمان بارش‌های سیل آسا، سدهای این استان با کنترل و ذخیره‌سازی آب توانست به خوبی وظیفه خود را به انجام رساند.

بارانی بیان داشت: حجم فعلی سدهای استان نسبت به سال آبی قبل، ۹۸ درصد افزایش یافته است و حجم آب موجود در مخازن سدهای استان ۳۹ درصد حجم کل مخازن است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه سیستان و بلوچستان در پایان گفت: این شرکت چندین سد مطالعاتی از جمله سد پاریانی و سد باهوکلات را برای کنترل سیلاب‌های فصلی جنوب استان در دستور کار دارد.

کد خبر: 452
  تاریخ خبر : 4 اردیبهشت 1403
 درگی
 88
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 24
  • بیشترین بازدید همزمان : 472
  • بازدید امروز : 89
  • بازدید دیروز : 6,074
  • کل بازدید : 2,644,243
  • آخرین به روزرسانی : 8 اردیبهشت 1403 08:28:52
  • شناسه IP شما : 3.147.89.24

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زاهدان، خیابان دانشگاه، نبش دانشگاه 39
  • کدپستی : 9816843141
  • تلفن : 054311600000
  • فاکس : 05433429430
  • پست الکترونیکی : Info[at]sbrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :